ساختار اطلاعات سایت | ساختار معماری اطلاعات سایت | ساختار اطلاعات وب سایت | ساختار معماری اطلاعات وب سایت | ساختار معماری اطلاعات در طراحی سایت
امروز در طراحی سایت پرنا به بررسی ساختار اطلاعات سایت می پردازیم.
شما باید چه اطلاعاتی در سایت خود بگذارید ؟ ساختار منو باید چگونه باشد ؟ لینک ها باید چگونه نام گذاری شوند ؟
جواب این سوالات در می توانید در این مقاله پیدا کنید.
ساختار معماری اطلاعات سایت موضوع کم اهمیتی نیست ، هرچند که اکثریت طراحی سایت حرفه ای بدون توجه به این مورد انجام می شود.
ساختار معماری اطلاعات وب سایت در مبحث UI & UX بسیار کاربرد دارد .
ساختار معماری اطلاعات در طراحی سایت چیست ؟
همانطور که ویکیپدیا توضیح داده است ، ساختار معماری اطلاعات سایت در واقع هنر دسته بندی اطلاعات و محتوا و نحوه درست نام گذاری آن ها است.
این موضوع فقط در وب سایت ها وجود ندارد ، رد پای این هنر در کتاب ها ، نرم افزار ها ، کمیته ها و ... وجود دارد.
IA = ساختار اطلاعات
هدف اصلی ساختار اطلاعات وب سایت چیست ؟
هدف اصلی ساختار اطلاعات سایت ، فراهم کردن محیط مناسب برای بازدید کننده است ، تا راحت نیازمندی هایش را پیدا کند.
کلیه اقدامات انجام شده در این حوزه صرفا با تحقیقات رسمی و معتبر انجام می پزیرد ، نمی توان با ایده خودتان پیشروی کنید.
5 قدم برای ساخت ساختار اطلاعات سایت :
شما به اهداف کسب و کارتان می رسید ، اگر بگذارید بازدید کنندگان سایت به اهدافشان برسند !
تنها در صورتی میتوانید به این مهم برسید که ، نیازمندی ها ، مشکلات ، الهامات ، افکار و ... کاربران را بدانید.
قدم اول : شروع به جمع آوری اطلاعات در خصوص بازدیدکنندگان و اطلاعات کنید .
شما باید از دید بازدیدکننده فکر کنید و تصمیم بگیرید .
برای این کار میتوانید از 3 سوال معروف شروع کنید.
این وب سایت چه مشکلی را حل می کند ؟
چه کسانی به این سایت نیاز دارند ؟
هدف این طراحی سایت چیست ؟
با جواب دادن به این والات میتوانید هدف هایتان را دقیق تر مشخص کنید ، حتما از تمامی مراحل یادداشت برداری کنید .
پس از آن باید با دسته ای از بازدید کنندگان صحبت کنید. برای این کار می توانید از موسسات استفاده کنید که کمی هزینه بر خواهد بود.
روش دوم نظر سنجی ، پرسش و پاسخ و ... در سایت وشبکه های اجتماعی است . پاداش به شرکت کنندگان در نظرسنجی فراموش نشود .
قدم دوم : سایت باید قابلیت شخصی سازی شدن برای هر شخص را داشته باشد.
یه جمله معروف در طراحی سایت حرفه ای وجود دارد ، سایت را برای هر نفر به صورت مجزا طراحی کنید ، نه برای همه به یک شکل !
شاید در برخی از وب سایت ها مشاهده کرده اید کهع قسمتی در خصوص حال و روز شما دارند . بگذارید بیشتر توضیح دهم.
برای مثال با ثبت نام در یک سایت ، میتوانید علایق ، مشکلات ، انگیزه ها ، حال و احوال و ... را مشخص کنید.
فکر می کنید هدف این کار چیست ؟
پس از شناخت شخصیت افراد میتوانید سایت را شخصی سازی کنید ، به طور کلی ویژگی های شخصیتی محدودی وجود دارد !
قدم سوم : صفحات ، برگه ها ، نوشته ها ، مقالات و ...
حال که کاربران را شناختید و اهدافشان را کشف کردید ، وقت آن رسیده که به محتوا گذاری بپردازید.
شما باید متوجه شوید که کاربر چرا به سایت شما آمده است ، پس آن را در دسترس بگذارید.
یک نکته بسیار مهم مطالب مرتبط است ، قرار دادن درست این ویژگی بسیار مفید خواهد بود.
قدم چهارم : کاربران را به سایت خودتان بکشانید.
این موضوع تا حد زیادی به موضوع سئو و smo ( بهینه سازی شبکه های اجتماعی ) مربوط است.
پس از این که بستر مناسب را در سایت خود فراهم کرده اید ، زمان آن رسیده که بازدیدکننده داشته باشید.
کلمات کلیدی خود را پیدا کنید ، و با سئو کردن آن ها ترافیک ارگانیک جذب کنید.
قدم پنجم : نقشه سایت خود را بسازید ، و در نهایت در خصوص میزان موفقعیت تحقیق کنید.
منظور از نقشه سایت در اینجا ، یک شمای کلی از محتوا وب سایت است ( نه آن چیزی که به گوگل ارائه میکنیم )
پس از انجام کلیه مراحل بالا ، حال باید میزان موفقیت خود را بررسی کنیم.
نتایج را ببینید ، ایا پیشرفتی در فروش حاصل شده ؟ آیا بازدید کنندگان بیشتر شده اند ؟ دلایل آن را بپرسید و ...
طراحی سایت پرنا
۱۰:۱۲
- ۶۸ بازديد
- ۰ ۰
- ۰ نظر